Klantwaarde & de kosten per klant in Google Ads
Wat zou u maximaal voor een klant willen betalen?
Dit artikel is geschreven met een B2B dienstverlener in gedachten. Maar alles is ook op alle andere bedrijfstypen toe te spitsen.
Pak uw telraam erbij. Of uw rekenmachine. Of uw Iphone 15 pro max. Want vandaag gaan we rekenen. 🤓
We gaan het hebben over klantwaarde. En over de kosten per klant.
Wat is een nieuwe klant waard voor uw bedrijf?
En hoeveel heeft u over voor een nieuwe klant?
Dit zijn eigenlijk simpele, maar belangrijke vragen. Als u op het punt staat om te gaan adverteren, dan is het goed om dit voor uzelf helder te hebben.
Laten we beginnen met de kosten per klant. Wat kost het om met Google Ads een klant te werven? Dat verschilt natuurlijk. De cijfers verschillen per markt. De gemiddelde kosten per klik zijn bijvoorbeeld belangrijk. En het hangt o.a. af van de kwaliteit van uw advertenties en uw website. Maar ik schets even een situatie die realistisch zou kunnen zijn.
Eén contactopname
Stel uw bedrijf levert een dienst. U wilt graag leads genereren. Uw Google advertenties lopen al een tijdje, alles staat al goed ingesteld. Helemaal goed. En stel u betaalt in uw markt gemiddeld 5 euro per klik. Dat is best duur. Soms is een klik maar 30 cent, of 1 euro. Er is blijkbaar concurrentie. En gemiddeld krijgt u uit 25 clicks één contactformulier conversie binnen. Dat is best goed. Het kan misschien nog beter, maar in sommige markten mag u blij zijn. In deze situatie bent u gemiddeld 125 euro aan advertentiebudget kwijt per contactopname. Dat lijkt best een hoog bedrag. En u heeft slechts één contactopname. U heeft deze potentiële klant gemaild en u heeft hem daarna maar 5 minuten gesproken. Dit is nog geen echte klant. Dat is nog maar afwachten. En dat voor 125 euro. 😮
Kosten per klant
En stel: in het verleden bleek dat u via online adverteren gemiddeld 3 contactopnames van verschillende klanten nodig had voordat iemand daadwerkelijk een klant werd. Dat is 1 uit 3. Dat zou niet verkeerd zijn. Soms gaan klanten snel akkoord, soms duurt het een paar maanden voor ze overstag gaan. Dat verschilt. Maar stel. 3 contactopnames. 125 euro per contactopname. Dan kost het binnenhalen van één nieuwe klant 375 euro.
375 euro. Is dat veel geld?
Misschien.
Misschien heeft u wel 5 contactopnames nodig. Stel 1 uit 5 contactopnames wordt een klant. Dan zou het 625 euro kosten.
Of 1 uit 10. Dan besteed u 1250 euro aan advertentiebudget voor één klant. Oei, dat voelt wel weer heel anders. Dat is wel een hoop geld voor wat klikjes, toch?
Nou, misschien wel. Het lijkt veel geld in ieder geval.
Maar wacht nog even. Het hangt natuurlijk allemaal af van de marge per klant.
Oftewel: wat levert een klant op voor uw bedrijf? Wat als u een goede marge op uw diensten hebt. Is 1250 euro dan nog steeds veel geld?
Bij een hoge marge op een nieuwe opdracht kan 1250 euro per klant wel eens een prima bedrag zijn. En stel u voor dat uw bedrijf structureel klanten binnenhaalt op deze manier. Misschien is dit dan juist wel een hele effectieve manier van adverteren.
Misschien doen uw klanten herhalingsaankopen. En klanten kennen klanten. Wellicht bereikt u met online adverteren een klant uit een markt die u anders nooit bereikt zou hebben. Dat kan.
Soms voelen dingen wat tegenstrijdig. De digitale snelweg is niet tastbaar. Het voelt misschien onecht. Het voelt misschien als iets van lage waarde. Maar het tegendeel is soms waar. En daarom moeten we goed blijven opletten. 1250 euro voor dat ene klikje. Het lijkt veel geld. Maar één klein klikje kan een hoop teweeg brengen.
Wat zijn de gemiddelde kosten per klik in uw markt?
En wat zijn de kosten per contactopname?
Wat zijn de kosten per klant?
En wat is de waarde van een nieuwe klant voor uw bedrijf?
Stel: iemand zou u een nieuwe klant aanbieden voor 1250 euro.
Zou u het doen?
En als het 625 euro zou zijn.
Zou u het doen?
Wat zou uw maximale bedrag zijn dat u voor een klant zou willen betalen?
Het klinkt wat gek. Maar als u al een tijdje adverteert in een bepaalde markt. Alles staat goed. Advertenties goed. Conversies zijn netjes ingesteld. En de cijfers in uw markt zijn stabiel. Dan ‘koopt’ u als het ware een klant. 😮
Tot op zekere hoogte dan. 😅
Deze rekenwijze kunt u in principe toepassen op elke markt. Ook als het gaat om 50 cent per klik en een marge van 50 euro per klant. Als u Google Ads uitbesteedt aan een specialist, houd daar dan ook rekening mee in de kosten. Meestal kost het in het begin een investering om een goed fundament neer te zetten. Daarna kan er relatief makkelijk worden uitgebreid door het (deels) kopiëren van uw advertenties.
Maak de berekeningen. Laat het een paar dagen op uzelf inwerken. Bespreek het met iemand. En maak dan een beslissing over uw adverteerplannen. Begin klein. Zorg eerst dat uw account goed geoptimaliseerd en stabiel is. En als u het zeker weet neemt u er steeds een klein stapje bij.