FAQ
Veel gestelde vragen
Wat doe je precies voor mij als we gaan samenwerken?
”Veel! 😄 Eigenlijk alles wat je kan bedenken wat past bij SEA. Zoekwoordonderzoek, advertenties opzetten, conversies instellen en regelmatig onderhoud. Daar komt het op neer. Ik probeer altijd vanuit de klant te denken in de zin dat ik vooral doe wat het meest impact heeft op de resultaten. Op die manier kan ik voor jou de kosten laag houden terwijl we maximaal resultaat behalen.”
Ben je echt gespecialiseerd in webshops?
”Ik doe ook projecten voor dienstverleners, maar webshops zijn mijn voornaamste klanten. Dit past ook bij mijn marketingopleiding die ik heb genoten. Namelijk Small Business & Retail Management. Bovendien ben ik zelf ook klant bij veel webshops, en ik vind het interessant om te zien hoe het aan beide kanten werkt”.
Hoeveel uur besteed je per week/maand aan mijn SEA account?
”Dat hangt ervan af. Als de basis goed staat kan twee uur per week voldoende zijn. In het begin heb ik vaak minstens 20 uur nodig om het account goed neer te zetten. We kunnen van tevoren bepalen hoeveel uur er nodig is. “
Hoelang duurt het tot ik resultaten mag verwachten?
”Binnen twee weken heb ik alles klaar voor publicatie. Na publicatie kan je direct resultaat verwachten, in de vorm van relevante kliks naar je website. Stap voor stap zorgen we voor het maximaal aantal verkopen met het startbudget. Als alles voorspoedig verloopt kan er na een maand opgeschaald worden. Anders testen we passende strategieën tot we de smaak te pakken hebben. Normaliter is dat binnen twee of drie maanden.”
Welke tools gebruik je zoal voor SEA?
”Een hele hoop. Natuurlijk de verschillende platforms. Google Ads, Tag Manager, GA4, Merchant Centre. Daarin zijn er ook weer allerlei tools te vinden. De Keyword Planner gebruik ik veel in Google Ads, en de filters. Verder Google Sheets (soort Excel) en ChatGPT ook zeker. CookieBot en ProductHero zijn ook populaire tools die van pas kunnen komen. En WordPress (met WooCommerce) heeft mijn voorkeur als website CMS.”
Werk je ook voor B2B bedrijven?
”Ja. Ik sta open voor alle typen opdrachten binnen het SEA speelveld.”
Doe je ook webshops?
Jazeker, dat is mijn specialiteit.
Wat zijn de totale kosten als ik je inhuur?
”De totale kosten bestaan uit twee delen:
Mijn startpakket en de advertentiekosten aan Google.
Reken voor mijn startpakket zo’n 500 euro per maand. We gaan in gesprek over wat ik voor je doe en wat je qua resultaat mag verwachten.
Het advertentiebudget is ongeveer 1 euro per relevante klik.
Natuurlijk zorgen we er samen voor dat we kosten worden terugverdiend. Zodra we de smaak te pakken hebben kunnen we opschalen.
Mijn fee wordt na drie maanden verlaagd, omdat de basis dan al goed staat en daarna kost het minder tijd.”
Zijn er nog andere mogelijke kosten?
”Voor webshops zijn dat tools zoals Cookiebot voor een up to date cookiebanner en ProductHero voor het automatisch toevoegen van je product feed vanaf je webshop. Dit kan voor extra kosten zorgen. Reken op ongeveer 30 euro per maand voor beide samen. Dit is echter optioneel, het is niet altijd nodig.”
Doe je alles zelf als ik je inhuur?
”Ja, ik stel alles zelf in. Soms vraag ik advies van andere experts. Bijvoorbeeld voor Tag Manager en GA4 instellingen. Maar ik stel het zelf in. Zo ben ik dus altijd op de hoogte en waarborg ik de kwaliteit in je account.”
Schrijf je de advertentieteksten zelf?
”Ja. Ik ben van origine een tekstschrijver en het schrijven van pakkende advertentieteksten vind ik een leuke taak.”
Maak je ook gebruik van AI?
”Ja ik zoek met ChatGPT veel technische oplossingen en marktinformatie op, en ik maak er o.a. berekeningen mee. De teksten schrijf ik zelf. Dat is gewoon sprekender. Wel overweeg ik als laatste check de suggesties en geef ik daar mijn eigen draai aan.”
Ik heb geen WordPress website, is dat erg?
”Nee hoor. Als we aanpassingen willen maken dan bekijken we gewoon samen hoe we dat voor elkaar krijgen. Eigenlijk komen we daar altijd wel uit, mits het een modern CMS systeem is wat je gebruikt.”
Wat is remarketing? Raad je dit aan voor mijn bedrijf?
”Remarketing (ook wel retargeting genoemd) is het volgen van eerdere bezoekers als doelgroep. Zoals mensen bijvoorbeeld hun bestelling niet hebben afgerond. Het volgen gebeurt met een advertentie in alle Google netwerken. Je moet 1000 unieke bezoekers in een bepaalde doelgroep hebben in de afgelopen 30 dagen. Het is dus niet geschikt voor kleinere budgetten in het algemeen. Zie het als extra. De basis van je account en je website moet ten eerste goed staan. Als het relevant voor je is dan laat ik dat weten. Weet ook, in sommige gevallen kan het ook als irritant beschouwd worden door je klanten.”
Help je me ook met het instellen van conversiemetingen met Tag Manager?
”Ja, ik zorg ervoor dat alles correct wordt ingesteld. Accurate conversiemetingen zorgen voor effectieve campagnes. Daar gaan we voor.”
Kan je me ook helpen met mijn Cookiebanner en alles wat daar bij hoort?
”Jazeker, ook dit behoort tot mijn diensten. Ik zorg ervoor dat je website voldoet aan de privacyregels en dat Consent Mode correct wordt ingesteld, zodat je zoveel mogelijk waardevolle data behoudt binnen de wettelijke richtlijnen.”
Wanneer is SEA geschikt voor mijn bedrijf?
”SEA is vooral interessant als je een product of dienst aanbiedt met een gezonde marge. Bedrijven met een minimale klantwaarde van 500 euro zien vaak sneller rendement. Maar ook kleinere marges kunnen goed werken met de juiste strategie. Bij twijfel raad ik aan met me in gesprek te gaan. Voor we starten doen we een zoekwoordonderzoek die ook de kans van slagen weergeeft. Als ik denk dat het onverstandig is om te gaan adverteren dan zal ik je dat ook ook vertellen.”
Doe je ook aan Microsoft (Bing) Ads?
”Jazeker. Bij succesvolle Google Ads campagnes is de stap naar Microsoft Ads snel gemaakt. Eigenlijk kopiëren we de succesvolle Google Ads strategie en pakken we daarmee zo'n 10% extra marktaandeel voor een gunstige kosten per klik.”
Is het slim om naast Google Ads ook op andere kanalen (zoals Facebook, Instagram en TikTok) te adverteren?
”Dan kan goed werken als je budget genoeg hebt en extra vraag wilt creëren. En als je een leuk, speels product hebt die de aandacht makkelijk pakt. Maar als ik moet kiezen, raad ik aan om met Google Ads te beginnen. Daar worden de verkopen meestal gemaakt. Als ik denk dat het de moeite waard is om andere kanalen te proberen dan zal ik je dat zeker laten weten.”
Is het beter om een freelancer in te huren ipv een Agency?
”Bij een freelancer is er een meer persoonlijkere connectie en heb je een grotere kans dat er goed met je meegedacht wordt. Het voordeel van een freelancer is ook dat je een vast contactpersoon hebt. Het is mijn doel om je te helpen met een maximaal resultaat, voor een minimale investering. Dat voelt voor mij goed. Agencies hebben in het algemeen de neiging om je een zo breed mogelijk pakket te verkopen voor een hoog maandbedrag. Ze moeten natuurlijk hun personeel en kantoorkosten hoe dan ook blijven betalen. Uiteindelijk hangt het ook van jou af, sommige bedrijven passen beter bij een agency, sommigen bij een freelancer. Doe wat goed voelt, nadat je hebt kennisgemaakt met bijvoorbeeld drie verschillende partijen.”
Bied je garantie op resultaten?
”In de meeste gevallen niet. Wat ik wel garandeer is een onderbouwde strategie en volledige transparantie. Belangrijke beslissingen nemen we in overleg. Als je graag garanties wilt kunnen we van tevoren de kans van slagen berekenen en vanuit daar verder praten.”
Ontvang je vergoedingen van Google, bijvoorbeeld als we het budget verhogen?
”Nee, ik werk volledig onafhankelijk en ontvang geen commissies of vergoedingen van Google. Ik ben goed op de hoogte van waar Google ons helpt, en waar niet. Bovendien volg ik de nieuwste ontwikkelingen van Google Ads zelf en de adverteerders community.”
Wat zeggen je huidige klanten over je?
”Bekijk mijn testimonials pagina om te zien wat anderen over mijn diensten zeggen.”
Naar testimonials.