Wat is SEA?
7 redenen om SEA in te zetten
1. Actieve zoekers
Het grote voordeel van Google is dat men actief op zoek is naar iets. Mensen staan open voor het vergaren van informatie over het onderwerp waar ze naar zoeken. Ze toetsen het verzoek namelijk zelf in.
2. Direct bovenaan in Google
Met een Google Search, Shopping en P-Max advertentie sta je in veel gevallen direct na publicatie boven de SEO resultaten. Zeker op mobiel, waar in minstens 80% van de gevallen op gezocht wordt, maakt dat een groot verschil uit. Wie kijkt er tegenwoordig namelijk nog verder dan de eerste paar resultaten?
3. Je producten zichtbaar in Search en Shopping
Elk type netwerk binnen Google dient zijn eigen doel.
Google Search is het vertrouwde netwerk waar je zichtbaar wordt op basis van een Google Search campagne.
Google Shopping is het netwerk met producten. Met een Google Shopping of P-max campagne word je zichtbaar in dit netwerk.
Voor winkeliers zijn Google Search en Google Shopping beide een aparte kans op een goed resultaat met Google Ads.
4. Gerichte targeting opties (zoekwoorden, locatie)
Google Ads biedt targeting opties op basis van zoekwoorden en locatie. En daarnaast op o.a. taal, leeftijd, geslacht en interesses.
Nederland heeft 15,5 miljoen regelmatige Google gebruikers. Vlaanderen 6 miljoen. En Duitsland 69 miljoen. Ongeveer 90% van de bevolking in deze landen maakt gebruikt van Google. Dit biedt mogelijkheden om gericht te adverteren. Regionaal en nationaal.
Internationaal zijn er ook mogelijkheden. Wereldwijd zijn er maar liefst 4,3 miljard (!) Google gebruikers.
5. Effectievere campagnes door GTM conversiemetingen
Het instellen van conversiemetingen met Google Tag Manager is een absolute aanrader voor het optimaliseren van je campagnes. Je krijgt hierdoor meer inzicht welke campagnes, producten en zoekwoorden het beste presteren. Wat niet werkt laten we uiteindelijk weg, en dat kan behoorlijk in kosten schelen.
6. AI machine learning
Zodra alles goed staat ingesteld zorgt Google Ads ervoor dat je advertenties worden vertoond aan de juiste mensen, op het juiste moment. Het systeem leert van wat wel en niet werkt en past zich daarop aan. Je campagnes worden steeds accurater naarmate de campagne loopt.
7. Bereken van tevoren je kans op succes met de Keyword Planner
De Google Keyword Planner is nog altijd een van mijn favoriete tools. Het biedt inzicht in het maandelijkse zoekvolume, de concurrentiegraad en de verwachte kosten per klik van de relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf. Zo is er inzicht in de vraag binnen je markt en kan er een prognose gemaakt worden van het aantal relevante kliks per maand, het verwachte aantal conversies en de totale kosten van je advertenties.
Naar over mij.